Luang Prabang - Vang Vieng - Vientiane (Laos)

24 november 2012 - Vientiane, Laos

We zijn nu in Laos en daar gaat alles vooral heel erg langzaam... Heel toepasselijk zijn we hier dan ook gekomen met de slowboat. De reis van Chiang Mai naar Luang Prabang duurde precies drie dagen. Het was wellicht niet de meest comfortabele manier van reizen, wel een hele bijzondere. Zowel vanwege het mooie uitzicht als vanwege de locals die met ons mee reisden. De locals zorgden voor de nodige verbazing onder de backpackers door zich op de stapels backpacks te nestelen en hier verder te gaan met hun dagelijkse leven. Zo knipte een oud vrouwtje vrolijk haar teennagels boven onze tassen, werden alle baby's aan boord aan dezelfde borst gehangen en plasten deze baby's over de vloer. De locals waren op hun buurt weer erg onder de indruk van onze Nederlandstalige modetijdschriften die we dan ook aan hen gegeven hebben!

In Luang Prabang hebben we, geheel in Laotiaanse stijl, lekker rustig aangedaan! Wel hebben we een uitstapje gemaakt naar een geweldig mooie waterval waar Iris aan een liaan het water ingeslingerd is! Bij de waterval was een opvang voor beren, was erg gaaf om ze van zo dichtbij te kunnen zien. Overal in Laos is een avondklok en iedereen moet dan ook om 23.30 binnen en stil zijn. Dit komt omdat de Laoaanse bevolking iedere dag heel vroeg opstaat (5.00) om eten te maken voor de monikken die vanaf 6.00 door de straten te gaan om eten op te halen bij de bevolking. Wij zijn dan ook voor zonsopgang opgestaan om dit ritueel mee te maken, heel bijzonder!

Na Luang Prabang zijn we met een busje doorgereisd naar Vang Vieng. Aangezien er tussen deze twee steden geen echte wegen zijn betekende dat dat we zes uur lang heen en weer geschud werden over bobbelige bergpaden met stenen, langs verschillende verkeersongelukken kwamen en hierbij niet zelden heel vlak langs de afgronden reden.

Aangekomen in Vang Vieng waren we in eerste instantie erg enthousiast. We hadden een erg mooi uitzicht over de bergen vanuit onze kamer en de omgeving is er prachtig. Echter, na in het stadje te hebben rondgelopen bleek Vang Vieng een behoorlijke spookstad te zijn. Het plaatsje staat bekend om het 'tuben', in een rubberband de rivier afdrijven onder het genot van een drankje. Echter, doordat er veel doden zijn gevallen onder dronken toeristen heeft de overheid onlangs besloten alle barretjes langs de rivier te sluiten. Het massatoerisme naar deze plek is daarbij tot een abrubt einde gekomen en dat is overal in het stadje zichtbaar. Lege restaurants, hotels die nooit meer worden afgebouwd... Wij hebben er desondanks een geweldige tijd gehad, voornamelijk door onze spectaculaire luchtballonvaart bij zonsopgang! Het tuben zelf is nog mogelijk, en het is goed vertoeven in een rubberband op de rivier met dit hete weer! Vanwege het gebrek aan barretjes hebben we na ons eerste Loabiertje een pitstop gemaakt en een tuktuk driver bier laten halen. Zo komen we er ook :)

Na Vang Vieng zijn we naar de hoofdstad van Laos, Vientiene gereisd. Hier hebben we fietsen gehuurd om de stad te verkennen en bij het gemeentelijke zwembad gehangen, waar we af en toe plaats moesten maken voor zwemles van de locale kids. Morgen vliegen we naar Hanoi (Vietnam).

Zo.. jullie hebben even op een update moeten wachten maar dan heb je ook wat! :)

Tot in Vietnam!

1. Carola:
    24 november 2012
    Hoi meiden, wat maken jullie een geweldige reis! Ik geniet mee vanachter de computer. Die witte tempel zag er wel mooi maar ook eng uit met al die doodskoppen.
    Iris in de waterval was ook geweldig en Tess, jij hebt toch hoogtevrees en dan toch in de luchtballon? Knap hoor.
    Ik wacht het reisverhaal over Vietnam weer af.
    Veel plezier!

Liefs

Carola
    xxxx
  2. Laura:
    24 november 2012
    Superleuk om te lezen meiden!! Wat doen jullie n gave dingen! Om jaloers op te worden! :) Prachtige foto's ook, top om zo op de hoogte te blijven! Ga lekker zo door met genieten! Liefs laura
  3. Carlos:
    24 november 2012
    Lieverds overweldigend!!!Wat jullie allemaal doen en meemaken!Fantastisch!We zien dat jullie genieten,en blijf dat doen in een "Slow Flow".Heel veel liefs xxx C&D
  4. Margriet:
    Lieve Tessa & Iris,
    Wat een geweldig avontuur. Jullie doen een enorme hoeveelheid indrukken op. Leuk die foto's om de reis te volgen op een afstandje. Prachtig die watervallen en de ballonvaart: wat super is dat he? Graag tot de volgende impressie. Veel plezier, X Margriet
  5. Ingrid:
    25 november 2012
    Mooie verhalen en leuke foto's. Vietnam gaan jullie vast geweldig vinden. In neem aan dat jullie ook richting Sapa gaan. Een aanrader is de zaterdagmarkt van Can Cao/Si ma Cai in de omgeving Bac Ha. Niet voor de koopjes wel voor de kleuren. Geniet, ik kijk uit naar jullie volgend verslag.
    Hartelijke groet,
    Ingrid
  6. 27 november 2012
    wauw wat een reis!
    ik zou zo mee willen.
    liefs anneke.
  7. Wilma bertrams:
    28 november 2012
    In één woord................... FANTASTISCH MEIDEN!!!!!!!!!
  8. Denise:
    1 december 2012
    Leuk!! Klinkt geweldig!
    Wel apart he die locals, al die babyplas en oudevrouwe teennagels ;)
    Geniet en tot de next update!!

Liefs!